Горещ проблем: пожари на борда
През изминалата година пожарите на борда на ро-ро автомобилния превозвач Felicity Ace и на контейнерния кораб X-Press Pearl доведоха до тотални загуби. Пожарите на товарни кораби наистина са приоритетна грижа. Само през последните пет години има над 70 съобщени пожара на контейнерни кораби, се отбелязва в доклада. Пожарите често започват в контейнери, което може да бъде резултат от недеклариране или погрешно деклариране на опасни товари, като химикали и батерии – около 5% от транспортираните контейнери може да съдържат недекларирани опасни товари. Пожарите на големи кораби могат да се разпространят бързо и да бъдат трудни за контролиране, което често води до изоставяне на кораба от екипажа, което може значително да увеличи крайната цена на инцидента.
Пожарите също се превърнаха в основна причина за загубата на автомобилните превозвачи. Наред с други причини, те могат да започнат в товарните трюмове, причинени от неизправности или късо съединение в превозните средства, а отворените палуби могат да им позволят да се разпространят бързо. Нарастващият брой електрически превозни средства (ЕПС), транспортирани по море, е допълнително предизвикателство, защото съществуващите противопожарни системи може да не реагират ефективно в случай на пожар в ЕПС. Загубите могат да бъдат големи, имайки предвид стойността на товара от автомобили и разходите за отстраняване на останките и намаляване на замърсяването.
Когато големи кораби изпаднат в беда, спешната реакция и намирането на пристанище за убежище може да бъде предизвикателство. Изисква се специализирано спасително оборудване, влекачи, кранове, шлепове и пристанищна инфраструктура, което увеличава времето и разходите, необходими за реакция. X-Press Pearl, който потъна, след като две пристанища са му отказали убежище след пожар – пристанищата не са могли или не са желали да се освободят от изтичащ товар с азотна киселина. Междувременно операцията по спасяването на автомобилния превозвач Golden Ray, който се преобърна в САЩ през 2019 г., отне почти две години и струва над 800 милиона долара.
„Твърде често това, което трябва да бъде управляем инцидент на голям кораб, може да завърши с тотална загуба. Спасяването на кораби предизвиква все повече загриженост. Опасенията за околната среда допринасят за нарастващите разходи за спасяване и отстраняване на останки, тъй като се очаква собствениците на кораби и застрахователите да направят нещо повече, за да защитят околната среда и местните икономики“, казва Хана. „Преди години останки можеха да бъдат оставени на място, ако не представляват опасност за навигацията. Сега властите искат отстраняване на останките и възстановяване на морската среда, независимо от разходите.
По-високите разходи за спасяване, заедно с тежестта на по-големите загуби като цяло, са разход, който все повече се поема от собствениците на товари и техните застрахователи. „„Обща средна стойност“, правният процес, чрез който собствениците на товари пропорционално споделят загубите и разходите за спасяване на кораб, се превърна в често срещано и тежко събитие, имайки предвид увеличаването на броя на големите кораби, на които възникват пожари, засядат или губят контейнери в морето в сравнение с преди 5 години“, обяснява Режис Броудин, Глобален ръководител на Морски Претенции в AGCS. Това беше обявено при инцидентите с Ever Forward и с Ever Given. Големият контейнеровоз Ever Forward заседна в САЩ през март 2022 г. и отне повече от месец, преди да бъде освободен. По същото време се навършваше година откакто неговият кораб-сестра Ever Given блокира Суецкия канал.