Потребителски и ипотечни кредити
- Механизъм 1 – дължимите суми по кредита (главница и лихви) се отсрочват за 6 месеца
След изтичане на гратисния период се изготвя нов погасителен план за срок от 6 месеца (не по-дълъг от срока на договорения гратисен период), по-дълъг от първоначалния, като към остатъчния дълг се добавя неплатената главница.
Дължимите и непогасени лихви и такси се разсрочват и плащат на равни части към вноската на кредита за нов договорен период, който не може да бъде по-дълъг от срока на кредита.
- Механизъм 2 – отсрочват се само плащанията по главница за 6 месеца
След изтичане на гратисния период се изготвя нов погасителен план за срок с 6 месеца (не по-дълъг от срока на договорения гратисен период) по-дълъг от първоначалния, като към остатъчния дълг се добавя неплатената главница.
За револвиращи кредитни продукти (Механизъм 3)
- Кредитни карти – не се дължи минимална месечна вноска за срок от 6 месеца;
- Овърдрафти – (1) дължимата месечна лихва може да се погасява за сметка на неусвоен лимит за срок от 6 месеца; или (2) плащането й се отсрочва за срок от 6 месеца след гратисния период.
Клиентите не дължат такса за предоговаряне, обработване на заявления за отсрочване или други такси, ако те са по една от трите схеми в рамките на мораториума.
Отсрочване, различно от тези схеми, се разглежда по стандартния процес за предоговаряне на кредити на банката и се таксува според тарифата.
За времето, в което трае обявеното на територията на Република България извънредно положение, наказателни лихви за всички кредити с просрочия и тези, които са предсрочно изискуеми, няма да се начисляват.
Изборът на вариант за отсрочване на задължения се извършва по взаимно съгласие на банката и клиентите й.