Два са основните страхове, които изпитват хората, които искат да преминат към електрически автомобил. Първият - ще има ли достатъчно места за зареждане? Второ - какво ще стане, ако батерията се повреди? Докато първият страх може да бъде преодолян доста лесно, тъй като се изграждат все повече станции за зареждане, вторият е все още актуален. С нарастването на броя на хората, които купуват електромобили, с насърчаването на гражданите на все повече държави да се грижат за околната среда, пазарите на употребявани електромобили започват да се разрастват в световен мащаб. Покупката на употребяван електромобил води след себе си въпросите колко живот има в батерията и колко струва смяната на батерията в електромобила - ако се окаже, че батерията е на изчерпване.
Кажете молитвите и вземайте портфейла
Разходите за подмяна на батерията на електрически автомобил зависят от повредите, нанесени на оригиналната. Ако батерията е преминала през дълга експлоатация и множество цикли на зареждане и разреждане, капацитетът ще намалее. Зареждането ще отнема по-малко време, но няма да задържа толкова много енергия, колкото в началото. Това е най-вероятният сценарий при покупка на употребяван електромобил с много километри зад гърба си. Тази ситуация може да наложи най-скъпия вариант - смяна на цялата батерия с нова. Колко струва замяната на батерията на електромобил с нова фабрична? Този вариант ще ви накара да бръкнете дълбоко в джоба си - не е напълно невъзможно да видите оферта от 40 000 евро. Като цяло крайната цена ще зависи от производителя и от капацитета на новата ви батерия. Новите батерии за електрически автомобили струват в диапазона 120-250 евро за киловатчас, (kWh). Колкото повече енергия бихте искали да може да съхранява батерията, толкова по-скъпа става тя. Добрата новина тук е, че с непрекъснатото развитие на новите технологии тези средни разходи непрекъснато намаляват - от около 230 евро за киловатчас през 2016 г. до 137 евро през 2020 г., а за 2030 г. се предвижда да достигнат 50-80 евро.
Други възможности
Взимането на нова батерия от производителя не е единствената възможност. Едно нещо, което трябва да направите, ако търсите да замените батерията на автомобила, е да проверите дали има други подобни продукти на пазара. Те може да не са с марката на автомобилния производител, но отвътре могат да са същите като заводските. Намирането на друг производител на батерии на пазара на резервни части определено може да намали разходите за смяна на батерия в електрическа кола.
Но това също може да бъде скъпо. Може ли да бъде по-евтино? Възможно ли е още повече да паднат разходите за смяна на батерията на електрически автомобил?
Накратко, да. Още един начин да спестите малко пари при смяната на батерията на електрически автомобил е изобщо да не купувате нова, а да намерите употребявана в добро състояние. С все повече и повече електрически автомобили, статистически неизбежно е те да участват в инциденти. Понякога ремонтът на автомобила излиза твърде скъп. В други случаи можете да отпишете автомобила още на място. Понякога собственикът чува, че е препоръчително да вземе нова кола и да продаде старата за части или просто да я закара до пункта за скрап. И тук се намесва търсачът на батерии. Ако имате късмет, може да бъдете лък надежда за иначе мрачния ден на някой друг. Намирането на автомобил, който е претърпял инцидент, но с непокътната батерия, означава, че можете да спасите батерията, като намалите разходите за смяна на батерията във вашия електромобил до минимум, а собственикът на катастрофиралата кола може да вземе пари и за останалите части от колата. Всички печелят!
А дали може да бъде още по-евтино? Възможно ли е да се намали цената за смяна на батерията на електрическа кола под цената на спасяване на батерия от катастрофирала кола?
Има още един начин да намалите този разход до минимум. Това може да изисква повече работа и усилия за намиране на специалист, който да поеме това предизвикателство, но печалбата може да доведе до свеждане на цената за смяна на батерия в електрическа кола до абсолютния минимум. Батерията за електрически автомобил всъщност трябва да се нарича батериен пакет. Състои се от много отделни клетки, свързани последователно и паралелно, за да осигурят адекватно изходно напрежение, изходен ток и капацитет на зареждане. Понякога проблемът с батерията, която не поддържа заряда или дава твърде малко волтове или ампера, може да се сведе до една или няколко лоши клетки в цялата батерия. С достатъчно време, опит и подходящо оборудване, специалистът може да идентифицира тези лоши сектори и да ги замени с нови за една малка част от цената на смяната на цяла батерия. Ако ще го правите, препоръчително е също така да проверите връзките между отделните клетки. Мръсотията, окисляването или механична повреда могат да доведат до лоша връзка, невъзможност за правилно провеждане на електричеството и цялата батерия да се възприема от бордовия EV компютър като „развалена“.