През късния 19 век, английският учен, Джордж Кейли, създава първия колан за превозно средство – за планер. Патентът на това изобретение обаче идва години по-късно, когато Едурд Клагхорн, през 1885 интегрира колана и за автомобили. Целта на американеца е била допълнително сигурност на пътуващите в нюйоркските таксита.
50 години по-късно започват първите тестове за установяване доколко коланът е ефикасен за едно превозно средство. Създателят на модерния колан, Нилс Бохлинг, е бил нает от Волво, за да оптимизира дизайна и функционалността на колана. Неговият прототип предпазва и горната и долната част на тялото на шофьора и пътниците, тъй като се закопчава диагонално през торса, а не както до тогава – хоризонтално през корема. По статистика на Волво до края на живота си Бохлинг и неговото произведение спасяват над 1 милион живота само за 40 години.